Thursday, November 10, 2011

g.i.g.i

ok, sini ada satu soalan:
ketika anda sedang berbicara dengan seseorang, apakah yang anda akan pandang?
1. mata lawan bicara anda kah?
2. hidung teman bicara anda kah?
3. dahi kah?
4. jerawat/tahi lalat di mukanya kah?
5. tak tgk muka, tengok tempat lain..(erm..pemalu kah?)

kalau soalan itu ditanya kepada saya, maka ini jawapannya: gigi.
ye, saya suka tengok gigi teman bicara saya.
oh.. jangan tanya kenapa, kerana mata saya memang akan tertarik untuk menilik gigi-gigi orang yang sedang bercakap. dan otak saya secara otomatis akan menganalisis gigi-gigi tersebut. susunannya, bentuknya, jenis giginya, etc, etc,,..
kita (saya la tu..) selalu mengambil remeh tentang hal- hal berkaitan kesihatan anggota badan. terutamanya apabila organ tersebut kita anggap sebagai hanya pelengkap atau aksesori sahaja. malah kadang kadang kita amat lokek untuk berbelanja lebih untuk kesihatan gigi. kita lebih rela menghabiskan sejumlah wang demi membeli mekap jenama terkenal, ratusan ringgit untuk baju dan handbag yang mahal. tapi kita seolah lupa untuk membeli berus gigi yang bagus, ubat kumur yang elok, demi menjaga gigi, satu anggota penting dalam anatomi tubuh.

jadi di sini dikongsikan sedikit tips penjagaan gigi untuk pedoman kita semua:

  • brush your teeth thoroughly after every meal
  • avoid eating too much sugary foods between meals
floss regularly

  • rinse with mouthwash after every brushing for increased protection against plaque ad cavities as well as to strengthen the teeth
  • change toothbrush for at least every three months
  • visit your dentist every six months.
jadi, awas ya, pastikan gigi anda dalam kondisi yang sihat dan sempurna kerna gigi anda sedang diperhatikan.. hahaha..

smile a good smile...:))

p/s: sekarang produk teeth whitening begitu femes di pasaran. pernah cuba?

No comments:

Post a Comment