Wednesday, June 17, 2009

Penyajak dan Pembaca Sajak

aku memang kagum pada orang yang mampu tulis sajak. bagi ku sajak adalah satu cara untuk mengungkapkan makna pabila kata-kata biasa gagal mengungkapkannya. bait-bait sajak lebih dekat dengan perasaan, kadang-kadang mampu menyentuh perasaan. takpela kalau ade yang nak panggil aku minah jiwang, pendapat aku kita patut ade jiwa untuk menjadi manusia. patut ade jiwa untuk ada sifat kemanusiaan. patut ada jiwa untuk da sifat keamanan.

sorang lecturer ku pernah mengajukan soalan " apa maksud lautan di waktu subuh?" aku masih igt lagi pd pertanyaan itu walaupun dah hampir 2 minggu soalan itu diajukan, 'lautan diwaktu subuh?'apa tu? lantaran, hari ini aku berusaha mencari melalui internet(cara paling mudah, hehe).'la...rupa2nya sajak' desis hatiku. betapa butanya aku...
maka dengan semangat yang berkobar2 aku pun cuba sedaya upaya memahami sajak tersebut.kali ni guna otak sastera sikit,hehe..biar cepat paham.
tapi mungkin otak sastera aku ni dah berkurun tak diguna, dah berkarat gamaknya (maklumle, bnyak guna otak saintifik selama ini), aku gagal paham apa itu lautan diwaktu subuh.
so kat sini aku paste jela sajak tu. korang baca and tafsir sendiri ok!

Lautan di Waktu Subuh (Zaihasra)
Lautan di waktu subuh
ianya tidak mengharukan, sepi tidak juga

Lautan di waktu subuh
ianya tidak bengis, tidak juga dahsyat

Lautan di waktu subuh
ianya seorang gadis yang baru merasai
nikmat keriaan hidup di malam pernikahan
melimpahi keriangan nembanjiri jasadnya
nikmat meliputi mempesonakan

Mahu disuarakan ke seluruh dunia
tapi, dalam genta keriaan subuh itu
ianya malu pabila mengenang sekian
yang mengerikan buat pertama kalinya
namun itulah kemesraan - lembut dan malu!

Lautan di waktu subuh
ianya gadis yang menghirup rindu
dengan rahsia sebuah malu

Lautan di waktu subuh
di mana langit dan lautan bertemu di hujungnya
adalah pemandangan yang menakjubkan
riak mengusik, gelombang beralun, ombak berteriak
adalah peralihan waktu, fajar sinar dewasa..

p/s: sorry en Marzuki, tak tau nak jawab macamanae soalan tu!

No comments:

Post a Comment