Tuesday, January 21, 2014

Kos sara hidup di Terengganu Darul Iman

pheww... tak sangka pula saya Kuala Terengganu termasuk dalam senarai 'top ten' 10 tempat paling mahal di Malaysia!
Rupanya 'negeri cantik budaya menarik' yang sentiasa murah dengan senyuman ini sangat mahal dari segi kos sara hidupnya.

Teringat pula cerita kakak saya dua tahun lepas membeli sebungkus nasi kerabu yang penuh dengan lauk daging panggang telur masin dan sebungkus nasi minyak lauk ayam serta beberapa ketul kuih muih hanya dengan harga kurang dari RM10.

Beberapa hari lepas seorang rakan dari sekolah menengah memberitahu melalui whatapps yang beliau membeli tiga bungkus nasi lemak saiz biasa berlauk ikan bilis, telur dan sambal dengan harga RM10.50! Wah... sebungkus nasi lemak berharga RM3.50... mak aiiiii..... bukan ke nasi lemak standard bilis dan sambal tu harganya sekitar RM1.50 - RM2.50 je?
Tapi kami menyimpulkan yang mungkin makcik penjual tu tersilap kira atau kawan saya tu 'tersalah' pilih tempat membeli...nasibla...

[sigh]...terkadang kesian pula dengan nasib rakyat negeri sendiri, terutamanya di Paka, Kerteh dan Kemaman (Dungun pun sama) ... mereka sangat terkesan dengan kos sara hidup yang tinggi. Memang tempat tersebut tempat yang 'high class' kerana kawasan minyak dan berpendapatan tinggi..bahasa mudahnya kawasan orang orang kaya... TETAPI.. mereka yang berpendapatan tinggi dan orang orang kaya itu kebanyakannya adalah orang luar, bukan rakyat Terengganu, tempat tumpah darah mereka. Habis, orang Terengganu kat situ kerja apa?hm.. kebayakannya nelayan, kerja kampung, kutip kelapa, dan sebagainya...kesiankan? Kerana mereka juga terpaksa menerima impak kos sara hidup yang tinggi itu.

Maka tidak hairanlah jika suatu hari rakyat Terengganu yang sekarang masih kaya dengan senyuman akan menjadi 'selfish' dan 'materialistic'. Tag line 'senyum sokmo' mungkin sudah tidak relevan lagi pada masa itu dan gejala sosial serta kebejatan yang lain bermaharajalela tak terbendung... Nauzubillah..!!

** Dua minggu lepas kereta kawan saya dipecah masuk di hadapan hotel Sri Malaysia Kuala Terengganu dalam keadaan hujan lebat yagn menderu deru..sebuah laptopnya hilang..innalillahiwainna ilaihi roojiunn..


No comments:

Post a Comment