Tuesday, August 20, 2013

PTPTN dan CCRIS [PTPTN kan ADA...!!]

Tag line: PTPTN kan ADA...!! [Seperti dalam iklan raya..]

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.

Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh berkata CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.
Menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya, kata Idris.

"Institusi kewangan atau bank akan menilai dan menganalisis setiap pinjaman, baki pinjaman, rekod bayaran balik serta bilangan bulan tertunggak yang terlibat. Ini akan mempengaruhi kelulusan permohonan atau jumlah pinjaman," katanya.

Idris berkata pelaksanaan CCRIS tidak bertujuan membebankan peminjam PTPTN sebaliknya mahu menggalakkan budaya pembayaran balik sebagai kemudahan pembiayaan pendidikan kepada generasi seterusnya. 

sumber: www.malaysiakini.com

Ramai yang hangat hati apabila PTPTN mahu melaksanakan cara sebegini utnuk mendapatkan semula duit yang telah diberi pinjam itu. Memang, apabila hutang PTPTN dimasukkan dalam CCRIS, kelulusan pinjaman bank yang lain akan terkesan. Yelah, loan PTPTN bukan sikit sikit weiii.... puluh puluh ribu riban jugak! Belum campur "kos pentadbiran" yang menyakitkan hati perut jantung paru limpa yang dicaj oleh PTPTN tu lagi... Bayangkan le banyak mane je loan bank yang akan lepas kalau tersangkut kat loan PTPTN ni...kesianla, nak beli kereta, beli rumah, nak kawin, etc etc... tu semua keperluan hidup yang memerlukan duit.. nak beli emas lagi.. aiseh!
Hm.. adakah langkah PTPTN ini kejam?? 
Entah le...jawapannya bergantung kepada siapa soalan itu diajukan.
Tapi, apa yang pasti; HUTANG WAJIB DIBAYAR. Itu yang saya belajar. Walau apacara sekali pun.
Maka, korang bayarle, walaupun hati tercedera parah dengan "kos pentabdiran" tu..pejam mata je la...
Saya??
Buat apa saya nak bayau?
Saya tak akan bayau... sebab saya tak buat pinjaman dengan "PTPTN kan ada....." tu...
Alhamdulillah..

oh.. kita masih lagi dalam bulan Syawal!!

No comments:

Post a Comment