Tuesday, May 13, 2014

cuti wesak.politik Terengganu dan ketupat sotong.

Assalamualaikum...
Hari ni cuti umum. Hari wesak. Sungguh panas hari ini. Belum pun menjengah tengah hari kotak wasap saya dipenuhi berita politik Terengganu yang kacau bilau. 
Ketupat sotong resepi emak sedang menggelegak kepanasan di atas dapur. 
Sambil sesekali tangan menggodek periuk, telinga dan mulut tidak lepas berdiskusi dengan momc pasal negeri kesayangan kami itu.
Huruhara betul. Letak jawatan. Lantik jawatan. Keluar parti. Tarik jawatan. Bubar.???
Kasihan kepada rakyat yang memilih. Kasihan kepada penyokong yang ada antaranya bersengkang mata tidak tidur berkerja demi memenangkan beliau beliau itu atas nama parti.
Apaapahal pun.. kelangsungan hidup harus diteruskan. 

Oh. Ketupat sotong sudah masak!

Inilah rupa ketupat sotong kali pertama saya. Biasanya saya hanya tolong emak isi pulut dalam sotong sahaja. Hari ini saya menjadi chief de mission operasi ketupat sotong...
Senangje resepinya;
Sotong sederhana besar
beras pulut isikan dalam sotong. Sepit sotong dengan lidi
santan
gula melaka
bawang merah
halba..
letak atas api... dah semerbak bau ketupat sotong. 
Terus terbayang wajah mak..
omma...
rindu emak saya sangat sangat!
 

No comments:

Post a Comment