Sunday, April 10, 2011

Rainy day

Assalamualaikum

Hari ini hujan lagi. Lebat. Sebenarnya hujan sudah bermula dari petang semalam, berhenti sekejap, kemudian berlarutan hingga ke petang ini. Sungguh lebat dan kasar kasar butirnya. Langit langsung tiada tompok putih. Semua kelam dan kelabu. Air sudah penuh di padang sekolah. Dalam longkang, atas simen dan masuk ke dalam Hush's Puppies yang diletakkan di atas rak tepi koridor makmal komputer. Lembap dan sangat tidak selesa untuk dipakai. Hujan masih turun dengan laju.

Sejuk. Rasa seperti baru usai mandi pukul 7 pagi. Menggeletar walau kipas hanya di nombor 2. Harus kene pakai baju sejuk nih.

Lapar. Padahal tadi baru je sudah makan. Nasik putih dengan sayur air batang keladi dan ikan panggang cecah sambal belacan. Teh O panas bungkus, bekal minum kat bilik. Ye hujan hujan begini memang cepat rasa lapar. Menjadi begitu sentimental bila menyentuh perihal makanan.

Ubi kayu rebus cecah sambal kelapa dengan air kopi panas, nasi panas dengan ikan kering goreng dan sayur air pucuk paku, jemput-jemput bawang cecah kuah lada kopok lekor dan teh O panas berasap...fuhhhhh..menu menu yg telah sebati dengan suasana sejuk dan dengung hujan jatuh atas atap.

Oh, sungguh rasa lapar kembali lagi. Mana biskut sultana yang saya beli tadi?

2 comments:

  1. OMG....tibe2 aku pn brase lapo jgop bl tgk jeput bwg tu...ohooo..tiada lnsung bhn asas tepung gndum yg d simpan..hanya bawang semata2..m'jadikah??....huhuu...

    ReplyDelete
  2. Anonymous:: bahan utama jemput2 adalah tepung gandum....jadi bagaimana ya jika tiada tepung gandum?..:)

    ReplyDelete