Tuesday, March 19, 2013

leceh

konnichiwa

semalam aku pergi melawat tukang kasut. bukan sebab tukang kasut itu saudara sebelah ibu aku atau bapa aku, tapi sebab kasut aku sudah tertanggal tapaknya.
kedai abang tukang kasut tu agak besar (ye, abang tu ada kedai baiki kasut...). terkagum jugak la aku. sebab biasanya tukang kasut ni ambik port kat kaki lima je.
jadi sambil menunggu, kami pun berborak-borakla, menurutnya dia dah hampir setahun buka kedai tu, ada masalah bila nak kembangkan kerana tiada pekerja.
bukan kerana dia tidak melatih, tetapi orang yang dilatihnya itu tidak berminat untuk meneruskan kerjaya sebagai tukang kasut. entahla mungkin kerjaya itu tidak sepopular kerjaya lain yang duduk atas kerusi empuk dalam bilik berpenghawa dingin kot.. sudahnya daripada tiga orang, tinggal la abg tu sorang-sorang mengusahakan kedai baiki kasut itu.
sedang kami berborak, ensetnya terima satu mesej. tangannya yang sedari tadi lincah menjahit tapak kasut terhenti seketika membelek pesanan dalam ensetnya.

"Cit! tadi kan dah bagitau." decitnya tiba-tiba.

aku malas nak bertanya. sebab rasa dia mmg akan bercerita.. hehe

"kenapa ye perempuan suka ulang-ulang benda yang sama?" heh.. ayat pembuka cerita tu kan...

"hah?" aku tidak mendengar soalan tu, cuma aku tak paham apa benda yang abg tu mksudkan yang sama perempuan suka ulang-ulang tu.

"ye la, perempuan ni kenapa apabila suruh buat sesuatu suka ulang-lang arahan dua tiga kali?" ayat pernyataan dan ayat tanya serentak.

"ooo.."

"tu sebab takut nanti abg lu..." belum sempat aku bagi jawapan abg tukang kasut dah potong.

"dia suruh beli minyak motor, motor dah bawak, tunggu je la". aku agak dia yang dimaksudkan tu mungkin isteri dia, tak pun anak perempuan dia, tak pun gefren dia, tak pun sape2 je la. tapi yang pasti perempuan la.

"lelaki ni kan, tau tak apa yang dia tak suka?" soalan kuiz untuk aku kah?

aku angkat kening je la... mana la aku nak tau lelaki suka atau tak suka apa kan...

"lelaki ni, paalingg tak suka kerja yang leceh. Susah tak apa, berat tak apa, tapi jangan remeh."

"ooo.. "

"tapi kalau perkara leceh tu terpaksa dibuat nak buat macamana..." kataku. tapi hanya dalam hati je la.. heheehe..

"ok, dah siap!" katanya setelah hampir setengah jam melorek, menjahit, menampal dan mem'polish' kasut HP ku.

aku bingkas bangun, keluarkan RM10. kasut dan duit bertukar tangan.

sambil berjalan ke kereta, aku sekali lagi menoleh pada kedai kasut itu, sambil dalam hati berfikir.. "kerja baiki kasut ni tak leceh kah?"

No comments:

Post a Comment