Monday, March 18, 2013

lelaki vs perempuan

ohayou gozaimasu...

Sudah dua hujung minggu aku commute antara Melaka - Shah Alam. Shah Alam - Melaka. dan sudah dua hujung minggu juga aku commute antara Shah Alam - KL. KL- Shah ALam. Bukan senang oo nak keluar pagi2 disaat orang lain masih menyepi dalam rumah... tapi, tak apa la, Gambarimashita!

Biasalah, commute antara Melaka dan Shah Alam, kena la guna hi way ye dok? aku biasanya lebih selesa duduk di lane tengah. sbb lane kiri biasanya bnyk lori dan kenderaan besar. lane kanan pulak bnyk kenderan yang laju-laju. jadi sambil memandu aku perhatikan jugak cara orang lain memandu dan siap yang memandu. dari pemerhatian aku:
kalau yang memandu tu laju semacam, lepastu agresif bila nak potong atau tukar lane, itu biasanya perempuan (agaknya mereka fikir, asal naik hi way je kene bawak kereta laju laju kot.. hehehe). 
kalau yang memandu tu laju, lepastu main ikut suka diaje nak himpit-himpit, itu biasanya lelaki (kalau dah tau bawak lebih dari 110 km tu sila guna lane kanan sekali ye encik...!)

tapi tak semua lelaki dan perempuan memandu seperti yang tersebut di atas.. ada juga yang aku jumpa bawak kereta steady je,kalau rasa harus memotong barulah ditingkatkan kelajuan kenderaan. aku suka cara macamtu, tak ada la tergopoh gapah. macam comel je kan.. hihi.

tapi macamana pulak cara aku memandu ye? harap-harap tidak mengganggu pengguna jalan raya yang lain dan sentiasa selamat sampai ke destinasi yang dituju.. amin.

seorang kawan telah post kan artikel di bwh di laman sosialnya. and i paste it here.. happy reading..:-)

Pak Utih | Lelaki Tak Faham Bahasa Perempuan

Lelaki tak faham bahasa perempuan. Memang benar sebab lelaki guna software lain untuk mentafsirkan ungkapan dan wanita pula menggunakan software lain menghantar bahasa.

Contoh, wanita menggunakan Word menghantar mesej kepada lelaki dan lelaki pula menggunakan PowerPoint menerima mesej itu. Lelaki akan copy dan paste Word dalam slides PowerPointnya. Oleh itu, kalau dia silap paste, pastinya makna dan tujuannya lari dari asal.

Kedua, otak lelaki ini analoginya seperti 'berkotak-kotak'. Kalau dia cakap satu perkara, dia menggunakan satu kotak yang di dalam kotak itu hanya ada satu isu atau tajuk itu sahaja. Berlainan dengan otak perempuan yang macam laksa, berjela-jela dan berkait-kait antara satu dengan yang lain.

Oleh itu, kalau nak cakap dengan lelaki, mesti beritahu awal-awal tajuk apa nak cakap supaya dia boleh mempersiapkan idea ataupun kotak apa yang dia akan pakai. Seperti contoh dalam situasi anda (perempuan) meminta dia untuk membelikan ais krim. Dalam situasi ini, lelaki biasanya memerlukan soalan yang 'direct'. Akhirnya, mengapa dia respon kepada "aihhh dia ni nak habiskan duit aku la tuuu" sebab mungkin semasa anda nak ais krim itu, otak dia sedang menggunakan kotak duit, jadi dia teruslah respon pasal duit dia. Oleh itu, tenang sahaja dan terangkan kepada dia, yang anda hanya nak makan ais krim. Supaya dia sedar dan terus tukar kotak otaknya."

Untuk makluman anda, kebanyakan lelaki pulang ke rumah, semua otaknya dia OFF-kan melainkan otak kotak MAKAN - MAIN - TIDUR. Oleh itu, jika nak minta dia tolong bantu kerja rumah atau nak sembang-sembang, maka anda hendaklah 'alert' dia dulu dengan menyatakan kehendak pertolongan itu dan 'relax' dan sabar dan biarkan dia yang menentukan masa bila dia nak tolong, sama ada selepas MAKAN atau selepas MAIN atau sebelum TIDUR. Puji jika dia dan buat kerja itu dan terus kasi hadiah.

No comments:

Post a Comment