Tuesday, December 6, 2011

Suri Rumah Berkerjaya

Hari ini boleh tarik nafas lega...!

tiga hari lepas, aku berpeluang merasai pengalaman menjadi suri rumah berkerjaya. heheh..

Pagi sabtu, emak ke perak selama tiga hari kerana mengikut rombongan anak sedara beliau yg anknya kawen ngan org sana. kemudian on the way nak balik tu, depa akan ada satu lagi upacara meminang anaknye yg lain (yg no brapa tk pasti) kt lenggong. ayah tak pegi kerana beberapa urusan harian yg tidak boleh di tinggalkan.

jadi, sebermulanya ketiadaan emak, maka aku pun secara otomatiknya dinaikkan pangkat menjadi chef.. hahahaha...
menu hari sabtu: daging masak halia. oleh kerana sblh ptg tu kami (kakak+anaknya dayang+aku) keluar shopping brg2 dapur, maka mlm tu kami pun mkn la roti bakar cecah sup ayam dan kacang panggang dgn enaknya..sebelum membedal nasik lauk daging siang tadi... ayah ada tahlil kat rumah jiran sekariah, jadi tak mkn di rumah.
emak telefon, ckp tgh mkn mee udang banjir... huiii bestnye!
selepas itu aku pun balik ke asrama dan berjaya tido dgn kenyangnya..

pagi ahad kakak sudah ke tmpat keje. Tinggal Dayang dan ayah (tok ki).
aku balik rumah sudah agk tgh hari. pagi tadi dayang dan ayah aku hny mkn roti bakar. dayang yg bakar kan, sbb ibu awal2 lagi sudah kne keluar ambik kwnnye kat jerangau otw nk ke tmpat keje. kata dayang. nampak mukanya mcm tgh lapar. arini nk masak apa?

aku selongkar lagi peti sejuk. hah! daging.
jadi, menu tgh hari ahad itu ialah sup daging dan telur goreng.
petang kakak telefon, mungkin bimbang kalau kalau anaknya tak makan lagi.. hehehe
malam pun makan lauk tgh hari. tak baik membazir...

pagi isnin, rasa mcm sgt lapar. aku selongkar lagi peti, daging. buat mihun la. aku keluarkan daging, bebola ketam dan sosej dr bahagian dingin beku.. sambil2 rendam mihun dlm besen. aku pnskan kuali, tumis bwg, masukkan bebola ketam..aish.. lmbat la plak daging ni lembut..aku tgk jam, alamak dh nk kul 9! nak kne pegi jaga exam kul 10.30. mandi tka lagi, iron baju pun tka lagi..aku bungkus semula daging, masukkan dlm peti sejuk, mihun goreng aku hny ada isi bebola ketam shj. menu sarapan pagi isnin itu mihun goreng dan keropok goreng.

tghahri bila balik, aku bukak tudung saji, ada sepiring ikan goreng. huhuhu... rasa cam nak menitik air mata. aku amik pinggan dan cedok mihun goreng pagi tadi, berselera, tgh lapar, dr pagi tak makan beb..

tgh hari tak semapt nak masak, ade setgh jam utk aku solat dan mkn sblm pegi jaga exam semula. ngantuk giler.

5.00 ptg, semasa balik aku berkira2 nak beli lauk ready made kt kedai.. tgh berkira2 tu, sedar2 keta aku dh masuk lorong nk ke rumah. ceh..

lepas solat asar aku tertido. letih. jaga 20 minit lepas pukul tujuh. dgn rasa sakit kepala. baru tringt, aku tgh lapar. lepas solat aku turun dapur.. bukak tudung saji, ikan goreng. bukak peti, baru tgn nak capai plastik daging, tgn aku terhenti.. aiseh daging lagi ke?

aku naik bilik, sarung jeans dan cardigan.
"jom gi kfc" ,aku ajak dayang.

sampai rumah, "Ki, Tok balik x lg?" tny dayang.

"blom" jwb ayah sepatah.

Aku tutup pintu dapur, dan tgk ke kiri, "tu beg sapa?"

"Beg emak", bls ayah.

"Yahuuu... Tok dah balik" jerit dayang sambil berlari naik atas, jumpa Tok nya yg sdg tgk tv.

Aku pun "yahuuuuu..." jugak tapi dlm hati je la..hehehe..

Mlm tu kami berempat brkongsi mkn 3 colonel burger, 3 ketul ayam goreng, wedges dan fries dan tea o panas dgn gembiranya di dpn tv.

Gambar?? maafla, tk sempat nk petik kamera pun, bizi katakan..

Moral:: pfehh.. mencabar jugak jadi suri rumah berkerjaya ni ye..ngeeee...








No comments:

Post a Comment