Monday, January 20, 2014

Al 'aqlu ssalim fil jismi ssalim...

Ketika saya menulis entri ini, bahagian atas lengan, peha dan abdomen saya masih lagi merasai sakit otot...aduiii...tak boleh gelak.

Dua hari lepas saya telah selamat menjalani Ujian Kecergasan Fizikal (UKFPPL) bagi jurulatih Pendidikan Luar bagi sesi 2014 (saya pun hairan orang tak aktif macam saya boleh jadi jurulatih.. heran kan??). Proses ujian bermula dari petang Jumaat di mana sedikit taklimat dan pemeriksaan kesihatan dijalankan.
Keesokannya, pada pukul 8.30 pagi kami berkumpul di Kolej Yayasan Saad untuk menjalani ujian kecergasan. 
Sesi dimulakan dengan 'warming up'. 
Ujian pertama adalah tekan tubi 20x/minit. 
seterusnya bangkit tubi 25x/minit
selepas itu pikul beban min 50kg @ bersamaan berat badan 50 meter
larian 2.4KM dalam masa 25 minit
dan akhirnya renang 200 m dalam masa tujuh minit.

dan seperti dijangka,
saya yang kurang beriadah ini hanya mampu buat seadanya
tekan tubi 17x/minit ..(tahun lepas 20x)
bangkit tubi 20x/minit (tahun lepas 23x)
pikul beban - berjaya!! (tahun lepas pun berjaya)
larian 2.4KM - 23.52minit ---berjaya la jugak kan!! (tahun lepas 21minit).. saya hanya berjalan laju. [tak suka berlari, kecuali kalau dikejar anjing]
renang - saya hanya mampu 50M sahaja. itupun dengan bergayut pada dinding kolam.. huhuhu.. kami digelak-gelakkan kerana menjadi pencuci dinding kolam! Hampess!! (Pada masa tu dalam hati memang berkobar kobar nak belajar renang la lepas nih)

Syabas kepada semua yang berjaya dengan cemerlang. Saya memang kagum dengan anda. haish.. kalaulah saya pun rajin bersenam....[sigh]

Apa apa pun selepas selesai ujian sempat lagi saya dan Lin menjamu perut dan mata di Aeon.. hehe.. 

Balik rumah rendam baju. Bila dah malam, baru rasa letih dan terus tidur.

Esoknya, masa nak bangun pagi... aiyakkk!! habis sakit satu badan... tetiba rasa macam makcik tua 90 tahun. 
Hari ni pun sakit lagi... seksanya mahu angkat kaki panjat anak tangga nak ke kelas...T_T

Pesanan makcik kepada anak anak muda sekalian, bersenamlah! jangan malas malas macam makcik, okes?

Sepatutnya ada banyak gambar menarik boleh di 'snap'. (sebab bukan saya sorang je yang tetiba berubah jadi makcik 90 tahun kat situ.. kihkihkih). tetapi semasa aktiviti semua barang saya simpan dalam kereta.. jadi tiadalah gambar yang mengujakan untuk di tempek di sini. sekian.

Majulah sukan untuk negara!! ngeee...

No comments:

Post a Comment