Thursday, January 16, 2014

Penyakit Ain...oh em jiy!! [translation: oh ya Allah...!]

Asyik sungguh puteri berdandan
hendak bertemu rakyat jelata
cantik sungguh parasnya tuan
tidak jemu dipandang mata

cantik sungguh parasnya tuan
tidak jemu dipandang mata
berhati hati dengan pujian
terkena ain tanpa sengaja
Buruk padahnya

Penyakit Ain. Cantik nama penyakit ni. Masya Allah... apa tu?

Penyakit ain adalah penyakit yang boleh datang akibat dari perasaan takjub seseorang atau makhluk atau ciptaan Allah  terhadap sesuatu makhluk atau ciptaan Allah yang lain.

Jelas tak?

Maksudnya adalah jika kita merasa sangat kagum dan takjub dengan sesuatu kejadian seperti terpesona melihat perempuan yang teramat cantik, lelaki yang super hensem, bayi yang comel dan keletah, atau melihat rumah kawan kawan yang besar dan cantik macam istana, lantas kita menyatakan kekaguman terhadap perkara itu.. maka penyakit ain boleh datang menyerang si penerima perasaan kagum kita itu.. nauzubillahiminzalik!

Sebab itulah, setiap pernyataan kekaguman kita ke atas sesuatu perkara atau objek itu haruslah disertai dengan perkataan 'subhanallah' atau 'masya Allah'. contohnya..:

"Subhanallah.. cantiknya kain ni..!"
atau
"Masya Allah... bulatnya mata baby ni..."
atau
"wow.. bestnya kek ni!.. subhanallah.."

Maknanya kita mengembalikan pernyataan kagum dan takjub kita kepada Allah semula.

Jika si pemuji lupa untuk mengucapkan pujian kepada Allah selepas memuji sesuatu, maka kita atau si penerima pujian yang berada di situ harus mengingatkan. 

Di Malaysia jarang kita mendengar pernyataan pujian diirinigi dengan pujian kepada Allah. Biasanya penerima pujian akan mengucapkan terima kasih kepada si pemuji kerana memuji. Tetapi di negara-negara Timur Tengah, perkataan 'masya Allah' dan 'subhanallah' sentiasa meniti di bibir bibir mereka. 

Malah cerita seorang rakan, suatu hari dia memuji kasut tumit tinggi sekretari bosnya yang cantik. Cepat cepat sekretari itu berkata kepadanya :"say masyaAllah!" .
Di hari lain pula dia memuji seorang rakan sekerjanya kerana membeli kereta baru, bersungguh sungguh rakan sekerjanya itu membaca surah al Falaq di depannya!
Begitu takut sekali mereka kepada penyakit ain ini.

Semoga kita juga dikurniakan ingatan oleh Allah untuk sentiasa menyebut 'subhanallah' atau 'masya Allah' ketika ingin meluahkan pujian ke atas sesuatu perkara, dan semoga orang yang memuji kita pun tidak lupa untuk mengungkapkan 'subhanallah' atau 'masya Allah' ketika memuji kita.. insyaAllah akan terhindar dari penyakit ain ini.  
Sesungguhnya segala sesuatu itu adalah milik Allah dan Allah lah yang berhak menerima segala pujian....

Jika salah seorang dari kalian melihat sesuatu yang menakjubkan dari saudaranya, pada dirinya atau pada hartanya, maka doakan keberkahan padanya, karena sesungguhnya penyakit ain itu haq (benar). (HR Ahmad).

Jom beristiqamah!


No comments:

Post a Comment