Wednesday, March 23, 2011

m.a.k.a.n

Assalamualaikum

Makan. Akhir-akhir ini saya sangat kuat makan. kenapa ya? saya baru je lepas makan dua biji buah mempelam..err..sebnrnya saya hanya mahu mkn sebiji shj tetapi akhirnya tanpa disedari saya sudah menghabiskan sepinggan dua biji buah mempelam yang lemak manis enak berkrim itu, kemudian saya makan nasi, kemudian saya makan biskut jagung dengan jem strawberi yang lazat, wah...dan ya segelas susu. Dan lagi saya membuka tudung saji mencubit ikan goreng yg rangup! Fuhh..sungguh mengagumkan. Adik saya hanya menggelengkan kepala melihat selera gajah saya. haha..

Saya selalu jugak terfikir, adakah makann yg saya mkn itu benar2 memberi khasiat utk tubuh badan saya? ye la kan, semakin bertambah usia semakin mudah ditimpa penyakit. itu fakta yang tidak dapat disangkal. imun dalam badan semakin menurun seiring dengan peningkatan usia. jadi saya harus sentiasa menjaga kesihatan. org kata kebanykan penyakit dtg melalui maknn. persoalannya adakah saya menjaga pemakann saya?

Sebenarnya saya selalu ingin mempunyai jadual pemakann seimbang. seperti mempunyai data kiraan kalori bagi setiap mknn yg saya ambil. tapi itu hanya tingal harapan. agaknya saya ini tergolong dalam golongan "hopeful diet". Berangan je nak diet seimbang tapi tu lah, hanya tinggal angan2.

Realitinya, saya makan bila saya mahu makan. Saya makan bila ada kesempatan untuk makan. Saya selalu skip sarapan. Biasa sarapan saya adalah gabungan makan tengah hari. Pukul 10 pagi. ataupun trus gabungan tengah hari dan malam. Dan saya akhirnya dapat gastrik.

Huhu..tragis. sekarang saya jadi kuat makan. baru makan 2 jam lepas sudah terasa lapar semula. Tapi member saya cakap, lebih baik berselera makan dari tiada selera makan. bila di fikirin, betul juga. hehehe..

So, bersyukurlah selagi kita diberi nikmat menikmati mknn dan berpeluang utk makan. Bon appetite!

Saya berhenti menulis ketika aiskrim Wall's Cornetto Mixed Barry Royale saya sudah mula mencair.

No comments:

Post a Comment