Tuesday, March 15, 2011

misi tat telur

salam sejahtera,

hari ini saya telah berjaya menjalankan satu misi. mencuba resepi baru. tat telur - oh janganlah buat muka seperti sedang menahan ketawa sebegitu..saya tahu sebenarnya resepi itu sudah lama (ya kerana tiada orang yg tidak pernah makan tat telur) tetapi saya masih belum mencuba. selama ini hanya makan yang dibeli di kedai atau di kantin sekolah (sebenarnya saya lebih suka beli di kantin sekolah kerana harganya hanya 50sen sebiji, hihi..[abaikan tentang rasanya])
jadi hari ini saya merasa amat teruja sekali (walaupun ada perasaan bimbang resepi yg diambil dari internet tidak menjadi). menyediakan ramuan ramuan yag diperlukan, saya ke pekan Kuala Berang. Mencari telur dan mentega serta esen vanila. oh oh..juga acuan tat telur!
operasi dimulakan pukul 3.30 petang. hmm..oven telah lama tidak dijenguk (kali terakhir ketika panaskan satay..bila ye kali terakhir beli satay? sudah lupa!)
jadi kena bersihkan oven dulu walaupun oven sudah bersih..:-)
jadi, hasil kerja dapur saya adalah seperti gambarajah di bawah.



oo..berhenti!! gambar kadang kadang gagal menjadi hakim yang baik. mungkin rupanya bukan seperti yang dipamerkan di dalam almari kaca di kedai kek dan roti, tetapi rasanya lagi best dari yang di beli dari kedai kek dan roti. pastrinya rangup dan kurang manis serta tiada rasa muak marjerin. fillingnya lembut dan enak..sungguh! ini adalah testimoni dari anak sedara dan adik saya (tak tau lah jika mereka sekaar mau mengambil hati) tapi ianya amat berbaloi kerana semua org menyukainya.

sungguh berterima kasih kepada myresepi.net kerana resepi diambil dari situ, walaupun saya ada melakukan beberapa perubahan pada resepi asal.

ini resepi tat telur yg aaya buat hari ini.

Bahan-bahan ( 30 keping )
PASTRY
• 250g butter
• 30g gula -ikut suka nak letak ke tak
• 2-3 cawan tepung gandum cap sauh (hehe) diayak
• 1biji telur
• 1/2 sudu kecil esen vanila

FILLING :
• 1 cawan susu cair
• 4 biji telur
• 1 susu pekat
• 1 1/2 sudu besar tepung kastard
• 1/2 sudu kecil esen vanila

Cara-cara
1.Pukul butter dan gula sampai kembang.
2.Masukkan telur sedikit demi sedikit.
3.Masukkan tepung sampai jadi doh.
4.Ratakan setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
kalo doh tu lembik, tekapkan dengan tangan kedalam acuan tat.
5.Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 10min pada suhu 180.
6.Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 10 min.
7.Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.

Alhamdulillah menjadi. jika tidak sudah pasti menjadi rezeki sang kambing di luar sana..;p

saya berhenti menulis ketika TV3 menyiarkan berita tentang kesan bencana tsunami di Jepun.

No comments:

Post a Comment