Monday, March 14, 2011

sarapan pagi

salam sejahtera,

Pagi ini (bukan pagi sgt pun sebenarnya, sbb jam sudah 11.45 ketika itu) saya bersarapan dengan buah mempelam yang bertimbun di dapur dan sepinggan pulut kelapa. Memang sekarang musim buah mempelam, jadi boleh beli mempelam rm2/kg. sungguh best. Empat biji dalam satu pinggan makan tiga orang. mempelam yang sungguh manis. sangat enak. makan dengan mak dan ayah.

pulut kelapa makan dengan sambal bilis campur petai. fuhh..ade sekerat ikan goreng bawah saji. owh, sepatutnya perlu mkn dengan nyior gaul sedikit garam, tp saya lebih gemar makan pulut kosong.
sebab buah mempelam itu sungguh sedap, mata saya tidak lepas memerhati pinggan mempelam walaupun mulut sedang mengunyah pulut. hehe..sungguh gelojoh. bukan, sebenrnya saya sedang berfikir untuk makan pulut berserta mempelam. bestkah? saya sudah biasa makan durian dgn pulut, tetapi belum pernah mencuba mempelam dengan pulut.
ya, saya ada terlihat satu rancangan masakan di tv satu waktu dulu, menyediakan resepi dessert mempelam dan pulut. sungguh menarik, warna keemasan mempelam menambahkan kesejatian warna putih pulut..sungguh mampu mencairkan liur. fuhh!
tp, nanti! bukankah ada siraman santan? ya, perlu ada santan. oh...
ah..oke saja, ini bukan untuk rancangan masakan, saya hanya mahu tahu bagaimana rasanya mempelam dan pulut yang teradun didalam mulut.
urh! saya sudah mencuba! amat enak sekali!:-D
tak perlu santan.
suapan pulut mempelam sambal bilis petai dan ikan goreng = sarapan pagi saya hari ini.
cubalah jika mahukan kelainan...;)

saya berhenti menulis ketika inspektor maori sedang beraksi di saluran 611.

No comments:

Post a Comment